Dětská tramvajka dnes znovu vyjíždí!

Pohledem ředitele

Miroslav Bobek  |  05. 06. 2021


Po náročné rekonstrukci se v naší zoologické zahradě dnes v 11 hodin znovu rozjede dětská tramvajka. Ano, slavná tramvajka s číslem 11, která si získala srdce několika generací dětských návštěvníků, se vrací!

Motorový vůz “ringhoffer” z roku 1929 s číslem 2172 - stejné číslo má ode dneška i první z vozů dětské tramvajky v Zoo Praha. Foto Miroslav Bobek Motorový vůz “ringhoffer” z roku 1929 s číslem 2172 - stejné číslo má ode dneška i první z vozů dětské tramvajky v Zoo Praha. Foto Miroslav Bobek

Dětskou tramvajku postavil pro provoz v Zoo Praha před 45 lety – roku 1976 – pan Vratislav Paldus. Jak se uvádí ve znaleckém posudku, který jsme si loni nechali vypracovat, šlo „o domácí výrobu dle vlastního projektu“, přičemž pan Paldus používal „dílů dostupných na trhu v r. 1976“. Například kolečka trojvozové soupravy pocházela z důlních vozíků – což při nynější rekonstrukci představovalo značný problém. Původní kola již nešlo opravit, důlní vozíky jsou dávno ty tam, a proto nezbylo, než nechat složitě vyrobit kola zbrusu nová.

V době vzniku tramvajky bydleli Paldusovi na trase tramvajové linky 11. Ta mívala konečnou na stanici Divoká Šárka. Právě z tohoto důvodu pan Paldus svou dětskou tramvajku označil číslem linky 11 a cílovou stanicí Liboc, Divoká Šárka. Někdy se sice uvádí, že Divoká Šárka byla odkazem na jedno z prvních zvířat Zoo Praha, lvici Šárku, ale v tomto případě je přání otcem myšlenky…

Realitě ovšem dětská tramvajka odpovídá i v jiném, podstatnějším ohledu. Znalci v její trojvozové soupravě snadno rozpoznávají dvounápravový motorový vůz, který od začátku minulého století až do počátku 30. let vyráběly pražské Ringhofferovy závody, a dva dvounápravové vlečné vozy, jimž se říkalo „plecháče“ a v letech 1924 až 1931 je vyráběli jednak u Ringhoffera v Praze, jednak v Továrně na vozy v Kolíně. Dá se říci, že v roce 1976 pan Paldus svou dětskou tramvajkou připomněl teprve nedávno uzavřenou kapitolu z historie pražské hromadné dopravy: poslední tramvajové soupravy sestávající z „ringhoffera“ a „plecháčů“ přestaly jezdit na podzim roku 1973 a veškeré dvounápravové tramvaje byly z běžného provozu definitivně vyřazeny 8. května 1974, den před zprovozněním metra.

Co naopak skutečnosti neodpovídalo, bylo očíslování jednotlivých vozů. To se ale ode dneška mění. Vozy dětské tramvajky dostaly stejná čísla jako souprava, která bude speciálně dnes – rovněž od 11 hodin – jezdit na historické lince 41 od Planetária do centra Prahy a zpět. Tato vzácná tramvajová souprava sestává z motorového vozu č. 2172, který byl roku 1929 vyroben v Ringhofferových závodech, a z vlečných „plecháčů“ č. 1200 a 1201, jež vznikly roku 1930 v Kolíně (a z toho důvodu se jim také říká „kolíňáky“).

Myslím, že pan Paldus by rekonstrukci tramvajky a snad i nové očíslování jejích vozů ocenil. Bohužel již není mezi námi. První jízdu obnovené tramvajky však vypraví jeho manželka paní Jaroslava Paldusová – stejně jako to dělala u tisícovek jízd v uplynulých desetiletích.

A mimochodem: jízdenky z dětské tramvajky dnes platí i pro historickou linku 41 a naopak.

 


Vyfotografovat hroznýška tatarského byla výzva: okamžitě mizel v písku. Foto Miroslav Bobek

Bájný olgoj chorchoj má připomínat střevo naplněné krví. Píše se o něm také jako o písečném červu. Obojí je ostatně obsaženo v jeho mongolském jménu: „olgoj“ znamená tlusté střevo a „chorchoj“ červa. Těmto...

Ovíječ skvrnitý. Foto Miroslav Bobek

Prý to celé vzniklo tak, že když Holanďané začali na Jávě s pěstováním kávovníku a vcelku pochopitelně nepřáli polnímu pychu, pražili si místní obyvatelé kávová zrnka, která prošla trávicím traktem ovíječů skvrnitých....




Přihlášení k newsletteru