Bronz, kámen, železo

Pohledem ředitele

Miroslav Bobek  |  10. 04. 2012


Chybí jim jmenovky – a u některých nejspíš nikdy ani nebyly. Nejvyšší čas to změnit. Zaslouží si důstojné označení – stejně jako ti, kdo je vytvořili. Mám na mysli pelikány, převaláky, mravence, kance či lidské postavy z bronzu, kamene nebo železa. Sochy a plastiky v areálu pražské zoo.

Socha koně Převalského od Vincence Vinglera, foto (c) Tomáš Adamec

Nejvýraznější stopu zanechal v zoologické zahradě sochař Vincenc Vingler (1911 – 1981). Kůň Převalského (1965 – 1966) u horní stanice lanovky, Pelikáni (1950) u Vzdělávacího centra i Kozel (1958) pod skalním masívem, ve všech případech mohutné bronzové sochy, jsou jeho díly. Další jeho bronz vytvořený pro Zoo Praha, Jeřábi (1960 – 1964), se už dávno ztratil poté, co odešel do opravy, a rovněž bronzový Babuin záhadně zmizel někdy před deseti lety (budu se muset pamětníků vyptat, kdy a jak; povodeň jistě mohla odnést spoustu důležitých dokumentů, ale bronzovou sochu?!).

Vingler, jehož pozoruhodná výstava je nyní k vidění v Trojském zámku, svou tvorbu téměř bezvýhradně zasvětil motivům zvířat a výše uvedená díla vytvořil přímo pro zoologickou zahradu. U ostatních tvůrců tomu bylo jinak.
Kupříkladu Jiří Kryštůfek (nar. 1932) se zaměřoval na dívčí postavy a i jeho samojediná socha chlapce působí zženštile. Od dívek jen občas vybočil k přírodním motivům. Mezi ně patří kamenný Kanec (1956) umístěný v zadní části zoo.

Socha Radegasta od Miloslava Chlupáče, foto (c) Tomáš AdamecMiloslav Chlupáč (1920 – 2008) naproti tomu v roce 1970 vysochal své Tři postavy pro tehdejší Leninovu, dnes Evropskou třídu. Z politických důvodů však upadl v nemilost – a nakonec mohl být rád, když jeho dílo našlo v roce 1984 azyl v pražské zoo. Ze zcela jiných důvodů, ale rovněž spletitými cestami doputoval do zoo i jeden ze dvou originálů třetinového modelu Radegasta (1930) od Albína Poláška (1879 – 1965).

Autor gigantických železných Mravenců, kteří už čtyři desítky let vzbuzují obdiv, údiv i strach dětí a nostalgické vzpomínky dospělých, je na rozdíl od předchozích velkých jmen již zapomenut; své dílo ostatně nejspíš ani nevnímal jako umění a dodnes je tak nevidí ani kunsthistorici. Přesto nemohu Mravence, kteří jsou nyní umístěni v zatáčce nad hlavním vchodem, pominout – k Zoo Praha pro mnohé z nás neodmyslitelně patří. Vyrobil je prý kovář od kolotočářů usídlených v Dolních Chabrech. Tedy jejich předobraz. Od počátku 70. let byli tito železní mravenci mnohokrát opravováni a upravováni, pak počátkem 80. let ještě dva přibyli. Ty už vytvářel sochař (každého z nich údajně za honorář, za který mohl pořídit auto), ale z nich jeden neodolal zubu času i počasí a do dnešních dnů se nedochoval…

Ano, tahle neživá zoo, které jsem představil jen zlomek, také stojí za prohlídku. A co teprve až u ní budou popisky!

 

Psáno pro deníky VLP


Jedním z „velvyslanců divoké přírody“ je v Zoo Praha i gorilí mládě, které se narodilo před měsícem. Dnes v 11 hodin jej zde pokřtí slavná primatoložka a ochránkyně přírody Jane Goodall. Foto Kateřina Jíšová

Podle knihy Genesis měla Noemova archa 300 stop na délku a 50 stop na šířku. Převedeno do současných jednotek měřila zhruba 135 krát 22 metrů. Vtěsnat na ni po páru, či dokonce sedmi párech každého zvířecího druhu musel být...

Mládě orangutana sumaterského, foto: Miroslav Bobek, Zoo Praha

Další mládě! Letos jsem již potřetí oznámil narození lidoopa v Zoo Praha. Po dvou gorilách nížinných přišlo předevčírem po poledni na svět mládě orangutana sumaterského! Jde přitom o vnouče slavného a...




Přihlášení k newsletteru