Návrat divokých koní 2011

V červnu zorganizovala Zoo Praha převoz čtyř koní Převalského do rezervace Chomin Tal – hřebce Matyáše a klisen Limy, Korduly a Cassovie. Jednalo se o vůbec první transport na světě, který uskutečnila přímo zoologická zahrada. V témže roce se stal národní park Gobi B hlavním příjemcem dotace z rozpočtu Zahraniční rozvojové spolupráce (ZRS) ČR, zaštiťované Českou rozvojovou agenturou. Z těchto prostředků Zoo Praha vystavěla dva strážní domky, garáže a seníky, rozšířila signál radiové sítě do dalších koutů národního parku Gobi B, vybavila správu parku dvěma terénními vozy a náhradními díly ke stávajícím vozům.

Když jsem se loni před Mikulášem chystal na návštěvu naší aklimatizační a chovné stanice v Dolním Dobřejově, zrovna napadl sníh.  Všichni mi začali cestu rozmlouvat. Jako bych se chystal za polární kruh a nikoli kus za Prahu, třebas i na Českou Sibiř.  Usmíval jsem se tomu do chvíle, než pan...

K letu CEF 629 odstartuje letoun CASA C-295M ze své domovské základny ve Kbelích v úterý 14. června v 15 hodin. V nádržích bude mít natankováno 6 tun paliva a na jeho palubu nastoupí vedle čtyř členů posádky také mongolský navigátor a čtyři pracovníci Zoo Praha. Především se však...

„Je to velmi hektické, ale snad klapne aspoň něco,“ stálo v mailu z Velvyslanectví České republiky v Mongolsku k plánu uspořádat v Ulánbátaru tiskovou konferenci k transportu koní Převalského. Ale nešlo jen o čas.

Tým, který je tvořen především novináři a který už působí v Mongolsku, navštívil v sobotu 11. června 2011 Hustai Nuruu, jednu ze tří mongolských lokalit, kam se vracejí koně Převalského. Od roku 2000 tam žije i klisna Babeta, jež odchovala už sedm hříbat.

Přeprava divokých koní přes čtvrt zeměkoule, letadlem a nákladními auty, je mimořádně riskantní podnik. Děláme všechno proto, aby dopadl dobře, ale zcela jisti si být nemůžeme. Ostatně, máme-li pružně čelit neočekávanému, jisti se cítit ani nesmíme…

Právě dnes má z vojenského letiště v Praze- Kbelích odstartovat letoun CASA, na jehož palubě budou Matyáš, Kordula, Lima a Cassovia - čtyři koně Převalského, kteří by měli oživit a posílit dosud zdaleka nejmenší populaci divokých koní v západomongolském Khomiin Talu. Držíme jim palce z daleké mongolské stepi…

Docela často zaznívá otázka, na jakou částku doprava koní přijde a z čeho bude hrazena. Tak tedy:

Po měsících příprav začal ojedinělý projekt Návrat divokých koní

„Ten váš šéf je nějakej jogín?“ ptali se prý loadmasteři našeho veterináře Romana Vodičky, když mě viděli vsedě klimbat celého schovaného ve spacáku.

1Náš let CEF 629 začal dnes, v úterý 14. června, v 15.25. Teď je 19.40 a prý už za hodinu a čtvrt přistaneme v Kazani.

Od rána jsme v Zoo Praha netrpělivě čekali na jakékoliv zprávy, týkající se závěru transportu čtyř koní Převalského do rezervace Khomiin Tal. Krátce po desáté po několika nezdarech o spojení přišla přímo z mongolské stepi nejprve stručná sms a po ní konečně následoval telefonát ze...

Na už tak rozpálené letištní ploše mě ovanul ještě žhavý vzduch od pravého motoru našeho letadla. Běžel jenom proto, aby poháněl klimatizaci na palubě a Matyáš, Kordula, Lima a Cassovia měli uvnitř chladno. Už víc než hodinu jsme vyřizovali proclení našeho vybavení a také se s našimi...

Jeden hřebec a tři klisny dorazili v pořádku do Khomiin Talu, kde posílí nejmenší ze tří volně žijících populací v Mongolsku.

„Počasí nám po celou dobu přálo. To je znamení, že zdejší krajina chce převaláky z Prahy přijmout,“ prohlásila mongolská zooložka Byamba Munkhtuya, která absolvovala Přírodovědeckou fakultu UK v Praze a již řadu let pracuje na reintrodukčním projektu v Khomiin Talu. „Mongolové tomu prostě věří!“

Jsme znovu v letadle a před sebou máme přepravní boxy polepené obrázkem koně Převalského, logy a nápisem We help them to survive. Tentokrát jsou však již prázdné. Vracíme se domů.

Průběh historicky prvního transportu koní Převalského z České republiky do Mongolska

Zoo Praha rozšiřuje své aktivity v národním parku Gobi B.

Novinky z rezervace Khomiin Tal

„Hlavně, aby se nám je podařilo hned ráno oddělit,“ obávala se paní Kardová, když jsme se v pondělí večer začali sjíždět v Dolním Dobřejově.

Ploužení se ulánbátarskou zácpou jsme si krátili sledováním videoklipů. Náš taxikář je přehrával na displeji, připevněném přes zpětné zrcátko. Mířili jsme na obhlídku postarší Toyoty Land Cruiser, kterou jsme se chystali koupit rangerům národního parku Gobi B. Zbrusu nový ruský UAZ pořídila...

S Petrem Juračkou jsem se seznámil před víc než dvěma lety. Experimentoval jsem tehdy s Facebookem a na profilu projektu Odhalení vyhlásil fotosoutěž zaměřenou na snímky zvířat. Se skvělou výtvarně pojatou fotografií zebry ji vyhrál právě Petr a začali jsme se domlouvat na spolupráci.

Aklimatizační prostor v Khomiin Talu na západě Mongolska, do kterého jsme po náročném transportu vypustili v červnu naše čtyři koně Převalského, je dnes rozdělen na dvě části. Jednu obývá hřebec Matyáš, ve druhé, rozlehlejší, jsou klisny Kordula, Lima a Cassovia – a spolu s nimi i divoký hřebec Bo.