Sloupek se smutným koncem

Pohledem ředitele

Miroslav Bobek  |  10. 02. 2014


Jocelyne, pracovník našeho kamerunského projektu Toulavý autobus, mě požádal o služební motocykl. Vzhledem k tomu, že šlo o investici s návratností šest měsíců, souhlasil jsem. Přesto byl v celé věci jeden háček.

Už když jsme loni pořizovali do Kamerunu malý autobus Toyota Coaster, mrzelo mě, že jsme nemohli dovézt vozidlo české výroby. Aby ne, když jsem vyrostl v Mnichově Hradišti a můj táta pracoval v LIAZu …

Vždycky mi ve světě udělalo radost, když jsem viděl české strojírenské výrobky. Třeba tatry v Senegalu, zetor v Kongu nebo jawy v Turecku. Bohužel, konžský zetor jsem zastihl už zcela rezavý a vzpomínka na české motocykly v Turecku je stará skoro čtvrt století.

V Kamerunu jsem letos nespatřil jedinou věc vyrobenou v České republice, dokonce už ani škodovku ne. A představa, jak za české peníze pro český projekt kupuji motocykl asijské provenience, mi byla proti mysli. Jenže co zbývalo, v Yaoundé jsme vyrazili do ulice s prodejnami motocyklů.

Jedna značka tam střídala druhou. Haojue, Lifan, Booma, QLink, Senke. Především čínské stroje, které vytlačily už i proslulé japonské značky. Nakonec jsme koupili motocykl QLink dovezený z Nigérie…

Bylo mi smutno.  Sláva českých inženýrů a dělníků, celého našeho vyspělého průmyslu, zmizela v nenávratnu. Avšak podnikaví Češi nevymřeli. Jak jsem se dozvěděl, snaží se teď v Kamerunu zavést – hrací automaty.

Psáno pro Deníky VLP


Na izolaci a charakterizaci pederinu prý bylo v 80. letech minulého století třeba nasbírat 25 milionů drabčíků Paederus fuscipes. Dnes je již možné tento jed syntetizovat v laboratoři. Foto Dragiša Savić

Letošní Návrat divokých koní jako by pronásledovalo deset ran egyptských. Jedna z nich postihla v kazašské stepi tři mé kolegy.

Foto: Ami Vitale

Tři snímky zachycují tři klíčové události letošního Návratu divokých koní. Pořídili je americká fotografka Ami Vitale, můj kolega ze zoo Oliver Le Que a já.




Přihlášení k newsletteru