Dvakrát Praga Piccola

Pohledem ředitele

Miroslav Bobek  |  21. 01. 2013


Do Afriky, kde jsme zahajovali projekt Toulavý autobus, jsem si vzal Urbanův román Praga Piccola – a v každé volné chvíli jsem se pak snažil přečíst alespoň několik stránek. Literárně zpracované zápisky fiktivního designéra automobilky Praga Bertholda Neumanna, v nichž ožívá „svět posledních dnů habsburské monarchie, život pražských průmyslových čtvrtí v době první republiky a lidí, kteří odtud vzešli a pracovali na rozmachu a nezřídka i slávě své doby i svého města“, mohu jen a jen doporučit. Mimořádný požitek z četby mi kazila jediná věc: že autobus, který začal brázdit Kamerun, nese značku Toyota a nikoli Praga…

***

Při čtení mě párkrát napadlo, zda se ve třicátých letech používala vozidla Praga i v naší zoo. Až jsem se pročetl k následující pasáži: „Do servisu k nám doputovala Piccola, kterou by nikdo nepoznal, přestavěná na tmavomodrou pojízdnou tubu bonbonů propagující anýzové hašlerky. Párkrát jsme tento 'kabriolet' či 'roadster', nebo jak to válcovité monstrum vlastně nazvat, zahlédl na Poříčí, ale nikdy bych si ho s našimi vozy nespojoval. Bedřich se dal inspirovat a začal nabízet motorizované podvozky Praga pro reklamy jakýchkoli účelů a tvarů, například pro pojízdnou klec s živým tygrem, projíždějící Prahou jako pozvánka do trojské zoo.“
To znělo velmi, velmi zajímavě. Jen mě překvapovalo, že by na takový vůz měla zoo peníze - její reklama se vozívala na valníku taženém oslíky anebo na motocyklu – a hlavně že by podobné cirkusácké číslo povolil provozovat ředitel Jiří Janda. Ale přesto…

Jakmile jsem se ocitl na signálu, napsal jsem kolegyni dr. Romaně Anděrové. Obratem odpověděla, že se to určitě nemohlo týkat zoo. Pak jsem zavolal ještě panu Emilu Příhodovi, sběrateli pragovek a majiteli Automusea Praga. Ano, ví o přepravnících na zvířata, ví o autech s nejrůznějšími reklamami, ale nikoli o popisovaném vozidle s klecí pro tygra. Ten je jen autorskou licencí.

Zamrzelo mě to. Stejně se ale pokusím zjistit, jestli jsme neměli aspoň nějakou jinou pragovku. A pak si znovu přečtu Pragu Piccolu.

Psáno pro Deníky VLP


Když jsem se před Mikulášem 2010 chystal na svou první návštěvu chovné a aklimatizační stanice Zoo Praha v Dolním Dobřejově, zrovna napadl sníh. Všichni mi začali cestu rozmlouvat. Jako bych se chystal za polární kruh a nikoli...

Motorový vůz “ringhoffer” z roku 1929 s číslem 2172 - stejné číslo má ode dneška i první z vozů dětské tramvajky v Zoo Praha. Foto Miroslav Bobek

Po náročné rekonstrukci se v naší zoologické zahradě dnes v 11 hodin znovu rozjede dětská tramvajka. Ano, slavná tramvajka s číslem 11, která si získala srdce několika generací dětských návštěvníků, se vrací!




Přihlášení k newsletteru