Zoo Praha

E-vstupenka
Menu

Polárka

Miroslav Bobek  |  07. 05. 2012


Ve znaku a posléze logu Zoo Praha se postupně vystřídali lvice Šárka, zubr a kůň Převalského – ten dokonce hned v několika ztvárněních. Nejdéle, celých šestnáct let, se používalo logo Jany Rožánkové zobrazující klisnu „převaláka“ s hříbětem. Paradoxně však ještě nesrovnatelně delší dobu přežilo zvíře z pražské zoologické zahrady jako symbol zcela jiné značky.

Obliba pražské zoo byla v poválečných letech srovnatelná s tou dnešní. Jestliže v roce 1947 se návštěvnost přiblížila hranici půl milionu, již v následujícím roce se ji hravě podařilo překonat a roku 1956 se dokonce mluvilo o ataku na metu milionu návštěvníků ročně. Právě v tomto období bylo patrně největší celebritou Zoo Praha první úspěšně odchované mládě medvěda ledního - samička pojmenovaná Polárka (již dříve uměle odchovaná Ilun nešťastně zahynula před dosažením prvního roku). Polárčiny ohromné popularity tehdy využily pražské mrazírny a začaly její jméno i obrázek používat na mraženém smetanovém krému, který nově uvedly na trh. Polárka se stala dodnes užívaným synonymem pro tento typ výrobku. Její vyobrazení na kře a s hvězdou Polárkou (či sněhovou vločkou) nad bedry se posléze ze zmrzliny dostalo až do loga celých Mochovských mrazíren, vybudovaných pro Prahu v 60. letech.

Polárka (c) Vlevo reklama na mražený smetanový krém Polárka zachycená ve filmu Zpívající pudřenka z roku 1959. Vpravo logo Mochovských mrazíren velmi podobné reklamě, ovšem stranově převrácené. Uprostřed modernizované logo registrované u ÚPV.

Vlevo reklama na mražený smetanový krém Polárka zachycená ve filmu Zpívající pudřenka z roku 1959. Vpravo logo Mochovských mrazíren velmi podobné reklamě, ovšem stranově převrácené. Uprostřed modernizované logo registrované u ÚPV.

Snad není přání otcem myšlenky, když si logo s Polárkou vybavuji z 80. let (a možná i z pozdější doby) kupříkladu na sáčcích s Mochovskou zeleninou... Mrazírny v Mochově ovšem stejně jako nespočet jiných tradičních podniků nedávno skončily a zahraniční majitelé, kteří jejich jméno již jen tisknou na obaly dováženého zboží, pozměněné logo s Polárkou ponechávají u ledu. Úřadem průmyslového vlastnictví je však stále registrováno - a různí jiní výrobci polárkových dortů, krémů a pěn s větším či menším úspěchem využívají nápodoby jeho původní verze.


Psáno pro deníky VLP  


Palmový salon na dobové pohlednici z italského hotelu Florence. Foto: Miroslav Bobek, Zoo Praha

Ta stará pohlednice mi evokuje dobu sklonku 19. a počátku 20. století, kdy pro společenskou smetánku vznikaly na obou stranách Atlantiku přepychové hotely a kdy ho brázdily stále větší parníky. Nejlepšími příklady mohou být...

Samice bonga horského s mládětem v oboře spravované Mount Kenya Wildlife Conservancy. Foto: Miroslav Bobek, Zoo Praha

Jedním ze zvířat, která představujeme v naší letošní kampani Vzácní a jedineční, je krásná africká antilopa bongo horský. Její výběr byl od prvního okamžiku naprosto jasný. Ve volné přírodě přežívá poslední populace v...