Polárka

Pohledem ředitele

Miroslav Bobek  |  07. 05. 2012


Ve znaku a posléze logu Zoo Praha se postupně vystřídali lvice Šárka, zubr a kůň Převalského – ten dokonce hned v několika ztvárněních. Nejdéle, celých šestnáct let, se používalo logo Jany Rožánkové zobrazující klisnu „převaláka“ s hříbětem. Paradoxně však ještě nesrovnatelně delší dobu přežilo zvíře z pražské zoologické zahrady jako symbol zcela jiné značky.

Obliba pražské zoo byla v poválečných letech srovnatelná s tou dnešní. Jestliže v roce 1947 se návštěvnost přiblížila hranici půl milionu, již v následujícím roce se ji hravě podařilo překonat a roku 1956 se dokonce mluvilo o ataku na metu milionu návštěvníků ročně. Právě v tomto období bylo patrně největší celebritou Zoo Praha první úspěšně odchované mládě medvěda ledního - samička pojmenovaná Polárka (již dříve uměle odchovaná Ilun nešťastně zahynula před dosažením prvního roku). Polárčiny ohromné popularity tehdy využily pražské mrazírny a začaly její jméno i obrázek používat na mraženém smetanovém krému, který nově uvedly na trh. Polárka se stala dodnes užívaným synonymem pro tento typ výrobku. Její vyobrazení na kře a s hvězdou Polárkou (či sněhovou vločkou) nad bedry se posléze ze zmrzliny dostalo až do loga celých Mochovských mrazíren, vybudovaných pro Prahu v 60. letech.

Polárka (c) Vlevo reklama na mražený smetanový krém Polárka zachycená ve filmu Zpívající pudřenka z roku 1959. Vpravo logo Mochovských mrazíren velmi podobné reklamě, ovšem stranově převrácené. Uprostřed modernizované logo registrované u ÚPV.

Vlevo reklama na mražený smetanový krém Polárka zachycená ve filmu Zpívající pudřenka z roku 1959. Vpravo logo Mochovských mrazíren velmi podobné reklamě, ovšem stranově převrácené. Uprostřed modernizované logo registrované u ÚPV.

Snad není přání otcem myšlenky, když si logo s Polárkou vybavuji z 80. let (a možná i z pozdější doby) kupříkladu na sáčcích s Mochovskou zeleninou... Mrazírny v Mochově ovšem stejně jako nespočet jiných tradičních podniků nedávno skončily a zahraniční majitelé, kteří jejich jméno již jen tisknou na obaly dováženého zboží, pozměněné logo s Polárkou ponechávají u ledu. Úřadem průmyslového vlastnictví je však stále registrováno - a různí jiní výrobci polárkových dortů, krémů a pěn s větším či menším úspěchem využívají nápodoby jeho původní verze.


Psáno pro deníky VLP  


Bird Buddy

Vážený pane předsedo, obracím se na Vás ve věci znepokojivého nekonání Vámi vedené Názvoslovné komise České společnosti ornitologické. Žádám Vás o sdělení, jak je možné, že jste sice přejmenovali podstatnou část všech...

Mada modrotemenný v Zoo Praha. Podle Názvoslovné komise ČSO nyní alexandr modrošíjný. Foto Václav Šilha

Jaroslav Hašek by asi zblednul a objednal si něco ostřejšího. Když si v pražských putykách vymýšlel velrybu sírobřichou nebo pačuchu jelení dráždivou, dělal si bohapustou legraci. To Názvoslovná komise České společnosti...




Přihlášení k newsletteru