Webová výstava: První jízda nového Toulavého autobusu

Akce v Zoo Praha

Zoo Praha  |  10. 06. 2019


Výstava velkoformátových fotografií Khalila Baalbakiho mapuje první jízdu nového Toulavého autobusu v Kamerunu. Na terase Vzdělávacího centra Zoo Praha byla výstava umístěna od 3. března do 26. května 2019 a nyní vám nabízíme její webovou verzi.

První jízda nového Toulavého autobusu

Vzdělávací projekt Zoo Praha v Kamerunu, realizovaný ve spolupráci s Tropical Forest
and Rural Development a Mefou Primate Sanctuary.

Fotografie: Khalil Baalbaki

Texty: Miroslav Bobek

Design: Marek Václavík

Spolupráce: Irena Valášková

Vernisáž výstavy proběhla 3. března 2019 v Zoo Praha.

 

Projekt Toulavý autobus byl zahájen v lednu roku 2013. Postupně umožnil stovkám dětí z okolí biosférické rezervace Dja navštívit Mefou Primate Sanctuary poblíž metropole Yaoundé a tam nejen absolvovat vzdělávací program, ale především vidět živé gorily nížinné. Nejdůležitějším pracovníkem projektu je od počátku Jocelyn Ewane Aubery. Jednotlivé cesty Toulavého autobusu vyjíždí organizovat ze základny na okraji městečka Somalomo..Projekt Toulavý autobus byl zahájen v lednu roku 2013. Postupně umožnil stovkám dětí z okolí biosférické rezervace Dja navštívit Mefou Primate Sanctuary poblíž metropole Yaoundé a tam nejen absolvovat vzdělávací program, ale především vidět živé gorily nížinné. Nejdůležitějším pracovníkem projektu je od počátku Jocelyn Ewane Aubery. Jednotlivé cesty Toulavého autobusu vyjíždí organizovat ze základny na okraji městečka Somalomo..

Z nového Toulavého autobusu v novém designu má asi vůbec největší radost jeho řidič Yusuf Issofa Nyundiyimum, protože opravami původního vozidla musel trávit stále víc a víc času. Projekt Toulavý autobus však musel čelit i závažnějším potížím než jenom technickým závadám. Když se Yusufův předchůdce při koupání nešťastnou náhodou utopil, bylo třeba v Somalomo vyvracet představu, že se Toulavý autobus stal obětí zlých duchů.Z nového Toulavého autobusu v novém designu má asi vůbec největší radost jeho řidič Yusuf Issofa Nyundiyimum, protože opravami původního vozidla musel trávit stále víc a víc času. Projekt Toulavý autobus však musel čelit i závažnějším potížím než jenom technickým závadám. Když se Yusufův předchůdce při koupání nešťastnou náhodou utopil, bylo třeba v Somalomo vyvracet představu, že se Toulavý autobus stal obětí zlých duchů.

Sál v městečku Messaména se chystá na slavnostní shromáždění, kterým začne první oficiální jízda nového Toulavého autobusu. Během samotného shromáždění pak subprefekt Désiré Abena Mvilongo zdůraznil, že děti po absolvování cesty Toulavým autobusem doma požadují, aby se již nejedlo maso upytlačených zvířat. Pochopitelně ne všem se to podaří prosadit, ale přece jen je to velký příslib do budoucna. Právě pytláctví je totiž zásadní hrozbou pro gorily i mnoho dalších druhů zvířat.Sál v městečku Messaména se chystá na slavnostní shromáždění, kterým začne první oficiální jízda nového Toulavého autobusu. Během samotného shromáždění pak subprefekt Désiré Abena Mvilongo zdůraznil, že děti po absolvování cesty Toulavým autobusem doma požadují, aby se již nejedlo maso upytlačených zvířat. Pochopitelně ne všem se to podaří prosadit, ale přece jen je to velký příslib do budoucna. Právě pytláctví je totiž zásadní hrozbou pro gorily i mnoho dalších druhů zvířat.

Společná fotografie před vlastním zahájením cesty Toulavého autobusu. Vedle šestnácti vybraných dětí je na ní i jejich doprovod – Bernadette Munyonga, Remi Amba Langoul, Fabrice Nyebe, Jocelyn Ewane Aubery – a také místní představitelé. Ti spolu s rodiči a řediteli škol vydávají povolení nezbytná k tomu, aby Toulavý autobus mohl vyjet. První oficiální jízda nového Toulavého autobusu započala v Messaméně ve středu 6. února 2019 v půl páté odpoledne.Společná fotografie před vlastním zahájením cesty Toulavého autobusu. Vedle šestnácti vybraných dětí je na ní i jejich doprovod – Bernadette Munyonga, Remi Amba Langoul, Fabrice Nyebe, Jocelyn Ewane Aubery – a také místní představitelé. Ti spolu s rodiči a řediteli škol vydávají povolení nezbytná k tomu, aby Toulavý autobus mohl vyjet. První oficiální jízda nového Toulavého autobusu započala v Messaméně ve středu 6. února 2019 v půl páté odpoledne.

Ředitel Zoo Praha Miroslav Bobek rozdává účastníkům jízdy Toulavého autobusu knížky – Gorilí pohádky. Těch bylo v uplynulých deseti letech pro distribuci ve střední Africe vytištěno již na 30 000 svazků a mají mezi školáky i jejich učiteli velký úspěch. Jejich prostřednictvím děti nejen poznávají gorily jinak než jako maso na talíři, ale také získávají zcela novou zkušenost s kvalitně vypravenou knihou.Ředitel Zoo Praha Miroslav Bobek rozdává účastníkům jízdy Toulavého autobusu knížky – Gorilí pohádky. Těch bylo v uplynulých deseti letech pro distribuci ve střední Africe vytištěno již na 30 000 svazků a mají mezi školáky i jejich učiteli velký úspěch. Jejich prostřednictvím děti nejen poznávají gorily jinak než jako maso na talíři, ale také získávají zcela novou zkušenost s kvalitně vypravenou knihou.

Miguel Djibril Soma ukazuje otevřeným okénkem Toulavého autobusu svůj výtisk knížky pohádek, jejichž hlavními hrdiny jsou Richard a další členové gorilí rodinky z pražské zoo. Prozatím poslední, šestitisícové vydání uhradily svým kamerunským vrstevníkům české děti z hnutí „Na vlastních nohou“ – Stonožka.Miguel Djibril Soma ukazuje otevřeným okénkem Toulavého autobusu svůj výtisk knížky pohádek, jejichž hlavními hrdiny jsou Richard a další členové gorilí rodinky z pražské zoo. Prozatím poslední, šestitisícové vydání uhradily svým kamerunským vrstevníkům české děti z hnutí „Na vlastních nohou“ – Stonožka.

Toulavý autobus dojel na místo své první zastávky, do Kabilonu, a děti večeří ve venkovní jídelně. Strava i ubytování jsou jim hrazeny, aby se mohly zúčastnit i děti z nejchudších rodin. Ale ani to jim – bohužel – účast vždy nezaručí. Některé musejí mnohdy namísto výuky pracovat a učitelé si pochopitelně nepřejí, aby zameškaly ještě další vyučovací hodiny. Jízdy Toulavého autobusu jsou sice plánovány tak, aby co nejvíc využívaly volné dny a různé svátky, ale každá hodina ve škole se počítá…Toulavý autobus dojel na místo své první zastávky, do Kabilonu, a děti večeří ve venkovní jídelně. Strava i ubytování jsou jim hrazeny, aby se mohly zúčastnit i děti z nejchudších rodin. Ale ani to jim – bohužel – účast vždy nezaručí. Některé musejí mnohdy namísto výuky pracovat a učitelé si pochopitelně nepřejí, aby zameškaly ještě další vyučovací hodiny. Jízdy Toulavého autobusu jsou sice plánovány tak, aby co nejvíc využívaly volné dny a různé svátky, ale každá hodina ve škole se počítá…

V Kabilonu začalo nově fungovat středisko ekologické výchovy, které zde vybudovala naše partnerská organizace Tropical Forest and Rural Development. Součástí tohoto střediska je i „botanická zahrada“ či spíše naučná stezka, která vede tropickým deštným lesem. Na jejím začátku účastníci jízdy Toulavého autobusu pozorně poslouchají výklad o významu lesa. Přestože žijí de facto na jeho okraji, téměř nic o něm nevědí.V Kabilonu začalo nově fungovat středisko ekologické výchovy, které zde vybudovala naše partnerská organizace Tropical Forest and Rural Development. Součástí tohoto střediska je i „botanická zahrada“ či spíše naučná stezka, která vede tropickým deštným lesem. Na jejím začátku účastníci jízdy Toulavého autobusu pozorně poslouchají výklad o významu lesa. Přestože žijí de facto na jeho okraji, téměř nic o něm nevědí.

Tropický deštný les s jeho přítmím, bujnou a pestrou vegetací i vysokou vlhkostí nelze popsat; musí se zažít. A někteří účastníci první jízdy nového Toulavého autobusu ho dokonce i ochutnali, když se napili z čerstvě useknuté liány. Všichni se však díky místním průvodcům dozvěděli, které plody či listy jsou jedlé, léčivé nebo jiným způsobem prospěšné. Je to právě zastávka v Kabilonu a tamní program, co nejvíc odlišuje nový Toulavý autobus od původního, který jezdil přímo do Méfou.Tropický deštný les s jeho přítmím, bujnou a pestrou vegetací i vysokou vlhkostí nelze popsat; musí se zažít. A někteří účastníci první jízdy nového Toulavého autobusu ho dokonce i ochutnali, když se napili z čerstvě useknuté liány. Všichni se však díky místním průvodcům dozvěděli, které plody či listy jsou jedlé, léčivé nebo jiným způsobem prospěšné. Je to právě zastávka v Kabilonu a tamní program, co nejvíc odlišuje nový Toulavý autobus od původního, který jezdil přímo do Méfou.

V Kabilonu byl již před několika lety založen i vzorový projekt agrolesnictví. Na okraji lesa jsou kakaovníky (na snímku) roztroušeny mezi více než deseti druhy dalších dřevin, počínaje hruškovci, plodícími avokádo, přes pomerančovníky až po vzácné stromy moabi, které poskytují zejména ceněný olej. V podrostu dozrávají ananasy a rozprostírají se listy místní zeleniny makabo. Tato svého druhu zahrada obohacuje místní farmářce jídelníček a dává jí možnost si přivydělat.V Kabilonu byl již před několika lety založen i vzorový projekt agrolesnictví. Na okraji lesa jsou kakaovníky (na snímku) roztroušeny mezi více než deseti druhy dalších dřevin, počínaje hruškovci, plodícími avokádo, přes pomerančovníky až po vzácné stromy moabi, které poskytují zejména ceněný olej. V podrostu dozrávají ananasy a rozprostírají se listy místní zeleniny makabo. Tato svého druhu zahrada obohacuje místní farmářce jídelníček a dává jí možnost si přivydělat.

Děti se v Kabilonu seznamují s ukázkovým agrolesnickým projektem a dostává se jim rad, jaké plodiny by si mohly vypěstovat doma na zahrádce. Boj proti pytláctví a obecně za ochranu přírody tu stojí na třech pilířích: (1) na zákonech a jejich vymáhání, což by měli zajišťovat zejména tzv. ecoguards, (2) na osvětě a vzdělávání a (3) na nabídce alternativních zdrojů obživy, resp. přivýdělku. Druhý a nyní částečně i třetí z těchto pilířů se snažíme posilovat naším Toulavým autobusem.Děti se v Kabilonu seznamují s ukázkovým agrolesnickým projektem a dostává se jim rad, jaké plodiny by si mohly vypěstovat doma na zahrádce. Boj proti pytláctví a obecně za ochranu přírody tu stojí na třech pilířích: (1) na zákonech a jejich vymáhání, což by měli zajišťovat zejména tzv. ecoguards, (2) na osvětě a vzdělávání a (3) na nabídce alternativních zdrojů obživy, resp. přivýdělku. Druhý a nyní částečně i třetí z těchto pilířů se snažíme posilovat naším Toulavým autobusem.

Nový Toulavý autobus míří prašnými a hrbolatými cestami do metropole Yaoundé. I jenom samotná jízda znamená pro děti veliký zážitek, a to zejména tehdy, když autobus vyjede na asfaltové silnice a projíždí městečky. Tehdy jeho dětští pasažéři poprvé v životě uvidí patrové budovy anebo čerpací stanici…Nový Toulavý autobus míří prašnými a hrbolatými cestami do metropole Yaoundé. I jenom samotná jízda znamená pro děti veliký zážitek, a to zejména tehdy, když autobus vyjede na asfaltové silnice a projíždí městečky. Tehdy jeho dětští pasažéři poprvé v životě uvidí patrové budovy anebo čerpací stanici…

Toulavý autobus dorazil do hlavního cíle své cesty – záchranné stanice pro primáty v Méfou – a děti zde nejprve absolvují vzdělávací program. Pilně si přitom píší poznámky, protože Jocelyne nejen jízdy Toulavého autobusu organizuje, ale také se snaží, aby dětem přinesly co nejvíc. Tedy je z probrané látky i zkouší. Do budoucna by všichni účastníci projektu, a rovněž jejich spolužáci, měli mít možnost nadále rozvíjet své znalosti v místních ekoklubech.Toulavý autobus dorazil do hlavního cíle své cesty – záchranné stanice pro primáty v Méfou – a děti zde nejprve absolvují vzdělávací program. Pilně si přitom píší poznámky, protože Jocelyne nejen jízdy Toulavého autobusu organizuje, ale také se snaží, aby dětem přinesly co nejvíc. Tedy je z probrané látky i zkouší. Do budoucna by všichni účastníci projektu, a rovněž jejich spolužáci, měli mít možnost nadále rozvíjet své znalosti v místních ekoklubech.

Účastníci jízdy Toulavého autobusu míří ke gorilám. Třebaže tyto děti žijí na okraji rezervace Dja, živou gorilu ještě žádné z nich nevidělo – a naopak bychom mezi nimi asi nenašli jediné, které by doposud neokusilo gorilí maso. Bushmeat, tedy maso divokých zvířat, je v Kamerunu velmi oblíbený. Proto je také mimořádně rozšířené pytláctví, a to navzdory skutečnosti, že mnoho druhů zvířat, včetně goril, chrání kamerunské zákony. Účastníci jízdy Toulavého autobusu míří ke gorilám. Třebaže tyto děti žijí na okraji rezervace Dja, živou gorilu ještě žádné z nich nevidělo – a naopak bychom mezi nimi asi nenašli jediné, které by doposud neokusilo gorilí maso. Bushmeat, tedy maso divokých zvířat, je v Kamerunu velmi oblíbený. Proto je také mimořádně rozšířené pytláctví, a to navzdory skutečnosti, že mnoho druhů zvířat, včetně goril, chrání kamerunské zákony.

Mefou Primate Sanctuary, jež se nachází nedaleko hlavního města Yaoundé, pečuje o osiřelé či zraněné gorily a šimpanze. Vesměs sem přicházejí jako mláďata zabavená pytlákům anebo lidem, kteří si je pořídili jako domácí mazlíčky. Zařízení založené roku 1996 a podporované mj. některými evropskými zoo současně rozvíjí vzdělávací programy pro děti z blízkých škol – a díky Toulavému autobusu i z okolí biosférické rezervace Dja.Mefou Primate Sanctuary, jež se nachází nedaleko hlavního města Yaoundé, pečuje o osiřelé či zraněné gorily a šimpanze. Vesměs sem přicházejí jako mláďata zabavená pytlákům anebo lidem, kteří si je pořídili jako domácí mazlíčky. Zařízení založené roku 1996 a podporované mj. některými evropskými zoo současně rozvíjí vzdělávací programy pro děti z blízkých škol – a díky Toulavému autobusu i z okolí biosférické rezervace Dja.

Z knížek Gorilích pohádek již děti znají pražského Richarda. Za několik okamžiků se seznámí s dalším gorilím samcem. Jeho osud je však velice smutný. Jmenuje se Shufai a do Méfou přišel jako mládě poté, co byla jeho matka zabita pytláky a on sám byl postřelen. Prošel si léčením a dlouhou, náročnou rehabilitací. Přesto ho po čase postihly další vážné komplikace a nad loktem mu musela být amputována levá ruka.Z knížek Gorilích pohádek již děti znají pražského Richarda. Za několik okamžiků se seznámí s dalším gorilím samcem. Jeho osud je však velice smutný. Jmenuje se Shufai a do Méfou přišel jako mládě poté, co byla jeho matka zabita pytláky a on sám byl postřelen. Prošel si léčením a dlouhou, náročnou rehabilitací. Přesto ho po čase postihly další vážné komplikace a nad loktem mu musela být amputována levá ruka.

Konečně u goril, navíc ve společnosti zasvěceného průvodce! Ediane Fanka dětem podává informace, které by pro většinu návštěvníků evropských zoologických zahrad byly naprosto samozřejmé, ale tady je tomu jinak. Ovšem pokud jde o fascinaci gorilami, v té si kamerunské děti s nadšenci v Evropě ani v nejmenším nezadají. A když Ediane nabídne gorilám potravu a vyvolá tak jejich aktivitu, mají děti zážitek na celý život.Konečně u goril, navíc ve společnosti zasvěceného průvodce! Ediane Fanka dětem podává informace, které by pro většinu návštěvníků evropských zoologických zahrad byly naprosto samozřejmé, ale tady je tomu jinak. Ovšem pokud jde o fascinaci gorilami, v té si kamerunské děti s nadšenci v Evropě ani v nejmenším nezadají. A když Ediane nabídne gorilám potravu a vyvolá tak jejich aktivitu, mají děti zážitek na celý život.

Účastníci a organizátoři první oficiální jízdy Toulavého autobusu. Děti z Messamény zleva: Davilla, Lynce, Miguel, Valentine, Pauline, Regine, Olvie, Loic, Farel, Emmanuel, Nye, Farrelle, Kevin, Daylor a Camille. V zadní řadě zleva Jocelyn Ewane Aubery, pracovníci Zoo Praha Irena Valášková, Nina Petříková a Miroslav Bobek, průvodce dětí z Messamény Remi Amba Langoul, zaměstnanec Mefou Primate Sanctuary Ediane Fanka a další průvodkyně dětí Bernadette Munyonga.Účastníci a organizátoři první oficiální jízdy Toulavého autobusu. Děti z Messamény zleva: Davilla, Lynce, Miguel, Valentine, Pauline, Regine, Olvie, Loic, Farel, Emmanuel, Nye, Farrelle, Kevin, Daylor a Camille. V zadní řadě zleva Jocelyn Ewane Aubery, pracovníci Zoo Praha Irena Valášková, Nina Petříková a Miroslav Bobek, průvodce dětí z Messamény Remi Amba Langoul, zaměstnanec Mefou Primate Sanctuary Ediane Fanka a další průvodkyně dětí Bernadette Munyonga.

Toulavý autobus odjíždí z Mefou Primate Sanctuary. Děti čeká ještě prohlídka malé zoo v Yaoundé a poté daleká cesta domů. Ještě dlouho budou plné zážitků, Jocelynovi a pracovníkům Zoo Praha však hned začne práce s přípravou další jízdy Toulavého autobusu. Toto jejich úsilí jste podpořili již návštěvou Zoo Praha, ale budeme vděčni i za jakýkoli další příspěvek na sbírkové konto „Pomáháme jim přežít“, číslo účtu 43-6804660247/0100.Toulavý autobus odjíždí z Mefou Primate Sanctuary. Děti čeká ještě prohlídka malé zoo v Yaoundé a poté daleká cesta domů. Ještě dlouho budou plné zážitků, Jocelynovi a pracovníkům Zoo Praha však hned začne práce s přípravou další jízdy Toulavého autobusu. Toto jejich úsilí jste podpořili již návštěvou Zoo Praha, ale budeme vděčni i za jakýkoli další příspěvek na sbírkové konto „Pomáháme jim přežít“, číslo účtu 43-6804660247/0100.

Fotografie z vernisáže výstavy

O projektu ochrany goril v Kamerunu

Tisková zpráva o první jízdě nového Toulavého autobusu


Foto: Petr Hamerník, Zoo Praha

K Mezinárodnímu dni žiraf jsme si pro vás v sobotu připravili speciální komentovaná setkání a informační stánek. V 11.30 popřejeme také žirafě Noře k jejím 20. narozeninám. Chybět nebude ani kvíz s žirafí...

První obrázky do soutěže už začaly přicházet. Foto: Petr Hamerník, Zoo Praha

Vyhlásili jsme výtvarnou soutěž pro všechny děti, které baví malovat zvířata. Jen to tentokrát musí být zvířata heraldická. Pro inspiraci si stačí zajít do zoo, doma pak nakreslit zvíře z erbu či znaku a poslat obrázek do zoo....




Přihlášení k newsletteru



ZOOPRAHA.CZ

Návštěvní kniha

Kontakt

  • Zoologická zahrada hl. m. Prahy
    U Trojského zámku 120/3
    171 00 Praha 7

    Tel.: +420 296 112 230
    Datová schránka ID: es6fem5
    e-mail: pr@zoopraha.cz

Press

Reklama a marketing

Partneři Zoo Praha

Ostatní