Zoo Praha

E-vstupenka
Menu

Domácí štěstí

Miroslav Bobek  |  30. 12. 2013


Tygr. Jelen. Slon. A s nimi další zvířata či lidské postavy, květiny i stromy, pestré ornamenty. A samozřejmě nadpřirozené bytosti, podivné chiméry složené dílem ze zvířat, dílem z lidí.

Na malbách v opevněném buddhistickém klášteře Rimpung Dzong v Bhútánu jsem se snažil identifikovat co nejvíc živočichů – stejně jako předtím na zdech domů v údolí pod klášterem. Domovní fauna byla ovšem od té klášterní velmi odlišná. Především v ní chyběly mýtické postavy tibetského buddhismu, ale naopak velmi hojně byli zastoupeni draci. Nikoli náhodou: Bhútán je přece „zemí dračích lidí“.

Jistě, chápu, že u nás málokoho zajímá, jaká zvířata a jací nadpřirození tvorové jsou namalovaní na klášterních stěnách či domovních zdech v dalekém, uprostřed velehor ztraceném Bhútánu, a že sotvakoho zaujmou legendy o tom, jak z Tibetu přiletěl na hřbetě tygřice Guru Rinpoche a zavedl v zemi buddhismus…

Vlastně by to ani nebylo téma pro sloupek – kdyby se malby na zdech domů v Bhútánu nevyskytovaly stejně běžně jako ornamenty na vinných sklípcích pod Pálavou a kdyby se v nich kromě výše uvedených motivů velmi hojně neobjevoval ještě jeden, který jsem si prozatím netroufnul zmínit.

Bývá namalován ve značné velikosti a má stejný význam, jaký mívali roztomilí andílci, jejichž obrázky visívaly v našich krajích nade dveřmi do světnice. Podobně jako u nás tito baculatí andílci, v Bhútánu je ochranitelem domácího štěstí - falus v okamžiku vyvrcholení.

Psáno pro Deníky VLP


Na izolaci a charakterizaci pederinu prý bylo v 80. letech minulého století třeba nasbírat 25 milionů drabčíků Paederus fuscipes. Dnes je již možné tento jed syntetizovat v laboratoři. Foto Dragiša Savić

Letošní Návrat divokých koní jako by pronásledovalo deset ran egyptských. Jedna z nich postihla v kazašské stepi tři mé kolegy.

Foto: Ami Vitale

Tři snímky zachycují tři klíčové události letošního Návratu divokých koní. Pořídili je americká fotografka Ami Vitale, můj kolega ze zoo Oliver Le Que a já.