Efekt cennosti

Pohledem ředitele

Miroslav Bobek  |  18. 10. 2010


V pražské zoo už od jara roku vybíráme staré mobilní telefony. Za každý od recyklační firmy Rema Systém dostáváme 10 korun, které investujeme do vybavení pro strážce pralesní rezervace Dja v Kamerunu. Nyní se zvolna blížíme k hranici deseti tisíc vybraných mobilů.

Podle recyklační firmy je to hodně. Staré nepoužívané mobily lidé odevzdávají teprve tehdy, když za ně dostanou nějakou protihodnotu, třeba kredit na volání. Prý se tak projevuje efekt cennosti. Mobilu, který jsme koupili za docela velké peníze, se nechceme jen tak zbavit a schováváme si ho v šuplíku.

Ovšemže i starý mobil se může někdy hodit. Jeden ano. Ale pět asi sotva. Reálně mají cenu jedině v tom, že se kovy a další látky použité při jejich výrobě mohou znovu zhodnotit.

V mobilech a v elektronice vůbec se používá mimo jiné tantal získávaný z koltanu. Jeho nelegální a živelná těžba, probíhající na východě Demokratické republiky Kongo, je ovšem spojena s ničením tamního prostředí i s přímým zabíjením mimořádně ohrožených goril východních.

To je samozřejmě krajní případ, ale těžba surovin přece vždycky stojí víc, než jen peníze – kupříkladu poškozenou anebo znečištěnou krajinu. Možná bychom efekt cennosti nepoužívaných mobilů měli vnímat také touto optikou.

Takže, prosím, prohrábněte šuplata a své staré mobily nám přineste! Můžete mít dobrý pocit hned z dvojíhoefektu jejich cennosti: kovy, které jsou v nich obsaženy, se dostanou znovu do oběhu - a navíc přispějete na ochranu pralesa Dja!

 

Psáno pro pražskou mutaci týdeníku Sedmička


Palmový salon na dobové pohlednici z italského hotelu Florence. Foto: Miroslav Bobek, Zoo Praha

Ta stará pohlednice mi evokuje dobu sklonku 19. a počátku 20. století, kdy pro společenskou smetánku vznikaly na obou stranách Atlantiku přepychové hotely a kdy ho brázdily stále větší parníky. Nejlepšími příklady mohou být...

Samice bonga horského s mládětem v oboře spravované Mount Kenya Wildlife Conservancy. Foto: Miroslav Bobek, Zoo Praha

Jedním ze zvířat, která představujeme v naší letošní kampani Vzácní a jedineční, je krásná africká antilopa bongo horský. Její výběr byl od prvního okamžiku naprosto jasný. Ve volné přírodě přežívá poslední populace v...




Přihlášení k newsletteru