Zoo Praha

E-vstupenka
Menu

Síla marketingu

Miroslav Bobek  |  20. 05. 2010


V příloze nejčtenějšího seriózního deníku vyšla dvoustrana věnovaná vydání třetího dílu trilogie Milénium od švédského spisovatele Stiega Larssona. Předpokládám, že stejně jako oba předchozí díly to bude velmi poutavá četba.

Nad novinami mě ale – v souvislosti s Larssonem už poněkolikáté – napadlo, jestli bychom o něm věděli a četli jeho knihy, kdyby nespustil mohutnou marketingovou vlnu tím, že zemřel těsně před vydáním prvního dílu své trilogie.

Kolik dobrých knih jako jsou třeba ty Larssonovy úplně zapadne, protože nemají pořádný marketing? říkám si.

A také naopak, kolik mizerných knih se prodává jenom proto, že mají skvělý marketing? Nejzářnějším příkladem je pro mne Brownův Ztracený symbol. Nevím, jak vy, ale já jsem ho dočítal s pocitem, že větší slátaninu jsem už dlouho neměl v ruce. Současně jsem však trošku zapochyboval, jestli není chyba ve mně. Vždyť úplné blbosti by se přece nemohly prodat desítky miliónů výtisků po celém světě..

Ale mohly!

Bez marketingu to dnes už nejde, to je jasné. Ale současně si neustále musíme uvědomovat, že možná ještě lépe než kvalitní zboží dokáže prodávat drek a šunt. S realitou mívá pramálo společného a vždycky je záhodno ho konfrontovat s vlastním úsudkem a s vlastní zkušeností.

Přes veškerou svou sílu – je to jenom marketing.

Psáno pro pražskou mutaci týdeníku Sedmička


Na izolaci a charakterizaci pederinu prý bylo v 80. letech minulého století třeba nasbírat 25 milionů drabčíků Paederus fuscipes. Dnes je již možné tento jed syntetizovat v laboratoři. Foto Dragiša Savić

Letošní Návrat divokých koní jako by pronásledovalo deset ran egyptských. Jedna z nich postihla v kazašské stepi tři mé kolegy.

Foto: Ami Vitale

Tři snímky zachycují tři klíčové události letošního Návratu divokých koní. Pořídili je americká fotografka Ami Vitale, můj kolega ze zoo Oliver Le Que a já.