Zoo Praha

E-vstupenka
Menu

Transporty divokých koní

Zoo Praha  |  10. 07. 2025


Transporty koní Převalského do jejich středoasijské pravlasti probíhají typicky v červnu nebo červenci. Koně jsou přepravování ve speciálních transportních boxech armádními letouny CASA na nejbližší možnou přistávací plochu v cílové zemi a následně pokračují na korbách nákladních aut po zemi až na místo určení.


Letoun CASA převážející koně Převalského přistává na nezpevněné dráze v Bulgan sumu na západě Mongolska. Foto: Jaroslav Šimek, Zoo Praha
Letoun CASA převážející koně Převalského přistává na nezpevněné dráze v Bulgan sumu na západě Mongolska. Foto: Jaroslav Šimek, Zoo Praha

Ve spolupráci s koordinátorem Evropského chovného programu (EEP) je pro každý transport vytipováno několik vhodných koní z různých zemí. Zpravidla se jedná o mladé jedince, přičemž klíčovou roli při výběru hraje rodokmen, fyzická kondice a vhodné povahové rysy – zejména s ohledem na to, že koně stráví na cestě do své destinace mnoho desítek hodin, což je fyzicky i psychicky náročné a vyžaduje odolnou povahu.

Transporty organizované pražskou zoologickou zahradou vyrážejí nejen z České republiky, ale i z dalších evropských zemí, jako je Německo či Maďarsko. U těch s odletem z Prahy jsou minimálně půl roku před samotnou cestou do Asie koně převezeni do chovné a aklimatizační stanice v Dolním Dobřejově na České Sibiři, zhruba 90 kilometrů jižně od Prahy. Z nich jsou ve výsledku vybráni čtyři adepti spolu s několika náhradníky. Vlastní transport začíná převozem z Dolního Dobřejova na vojenské letiště v Praze-Kbelích, kde jsou koně naloženi do armádního letounu CASA.

Po přistání následuje náročný mnohahodinový převoz koní na korbách nákladních automobilů až do cílové destinace. Foto: Archiv Zoo Praha

Po přistání následuje náročný mnohahodinový převoz koní na korbách nákladních automobilů až do cílové destinace. Foto: Archiv Zoo Praha

Do Velké Gobi B v Mongolsku se létalo s mezipřistáním v ruské Kazani a Novosibirsku, do Zlatých stepí Kazachstánu koně létají s mezipřistáním v tureckém Istanbulu a ázerbajdžánském Baku. Na cestě koně doprovází kromě jejich chovatelů také veterinář, který okýnky v boxech kontroluje jejich stav. Během cesty dostávají vodu, seno a zeleninu.

Ředitel Zoo Praha Miroslav Bobek a kurátor Jan Mengr vypouštějí koně Převalského z přepravního boxu do aklimatizační ohrady v centru Alibi v kazachstánské Zlaté stepi. Foto: Václav Šilha

Ředitel Zoo Praha Miroslav Bobek a kurátor Jan Mengr vypouštějí koně Převalského z přepravního boxu do aklimatizační ohrady v centru Alibi v kazachstánské Zlaté stepi. Foto: Václav Šilha

Po příjezdu jsou koně vypuštěni nejdříve do aklimatizační ohrady, kde si postupně zvykají na místní podmínky. Aby měli dostatek času se postupně adaptovat na nadcházející zimu, je doba transportů naplánovaná na léto, kdy také vrcholí vegetační období. Po první zimě, během níž bývají v případě nutnosti přikrmováni, jsou koně vypuštěni do volnosti (tzv. soft release). Aby bylo možné sledovat koně a jejich pohyb i po vypuštění, jsou někteří jedinci vybaveni GPS obojky. Vzhledem k tomu, že harém obvykle drží pohromadě, umožňuje to vědcům sledovat pohyb celé skupiny.

První koně Převalského na území středního Kazachstánu po stovkách let. Na snímku tři čeští rodáci: Zleva hřebec Zorro, uprostřed klisna Zeta II, napravo klisna Ypsilonka. Foto Miroslav Bobek, Zoo Praha

První koně Převalského na území středního Kazachstánu po stovkách let. Na snímku tři čeští rodáci: Zleva hřebec Zorro, uprostřed klisna Zeta II, napravo klisna Ypsilonka. Foto Miroslav Bobek, Zoo Praha

Přehled jednotlivých transportů